تاریخ نگاری در عصر صفویه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده ادبیات
- نویسنده گلاب مرادی
- استاد راهنما خسرو کمالی سروستانی
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده تاریخ نگاری که همواره در طی زمان به حیات خود ادامه داده و با فراز و نشیب ها همراه بوده است، در عصر مشهور صفویه نیز به روند خود ادامه داد و خود را بیش از پیش نمایان ساخت. در این دوره از تاریخ ایران کتب متعددی با روش های مختلف تاریخ نگاری به قلم نویسندگان ایرانی و خارجی به رشته تحریر درآمدند و از این لحاظ نسبت به سایر حکومت های ایران دارای امتیاز خاص است. در این برهه از تاریخ ایران، از یک سو تاریخ نگاری نسبت به ادوار سابق پیشرفت چشم گیری داشت و از سوی دیگر کتب مذهبی و اعتقادی شیعی نیز در دفاع از مذهب صفویه در مقابل سایر مذاهب به نگارش در آمدند. علاوه بر آن در این عصر در سایر زمینه ها نیز تصانیف بی شمارند. بنابراین می توان گفت که نویسندگی در این زمان رو به ترقی نهاد و به همین دلیل از این دوران نسبت به سایر حکومتگران بر ایران، بیشترین کتب به یادگار مانده است. اما شیوه تدوین کتب تاریخی در طی این عهد، از ابتدا تا زوال بر یک رویه ی ثابت نبوده است. اما به طور کلی می توان گفت که در تمامی کتب این عهد نوعی طرفداری از صفویان، پادشاهان آنان و دین و اقداماتشان به چشم می خورد. همچنین بکارگیری صناعات ادبی و سخن پردازی های فراوان و تمجید و ستایش های غلوآمیز نمونه های بارز از ویژگی های تواریخ دوران صفویه است که سبب شد تا تاریخ نگاری صفویه را به شیوه ای خاص گراید. سبک تألیفات مورخان این عهد نسبت به سایر کتب ما قبل خود تفاوت بارز دارد. تاریخ نویسندگی در ایران عهد صفوی، بخش پر اهمیت و جذاب در زمینه تاریخ عمومی تفکر و فرهنگ ایران به شمار است. همین اهمیت سبب آن شده تا پژوهشگران توجهی ویژه به پژوهش در زمینه های گوناگون تاریخ عصر صفویان داشته باشند. تفصیل مطالب فوق در طی فصول ارائه می گردد.
منابع مشابه
بررسی جایگاه خلاصه التواریخ در تاریخ نگاری صفویه
کتاب خلاصه التواریخ نوشته قاضی احمد قمی، یکی از مهم ترین تواریخ اوایل دوره شاه عباس است. این کتاب در ابتدا مشتمل بر پنج جلد بوده که امروزه تنها جلد پنجم که وقایع روزگار شیخ صفی الدین اردبیلی را تا اوایل سال های سلطنت شاه عباس اول صفوی روایت می کند، باقی مانده است. موضوعِ حاضر، علی رغمِ قابل توجه بودن در این حوزه، در مقایسه با دیگر تواریخ، به ویژه تاریخ عالم آرای عباسی، کمتر مورد اعتنا قرار گرفته ...
متن کاملشاخصه های تاریخ نگاری فاطمیان در گفتمان تاریخ نگاری اسلامی
تحقیق دربارة تاریخنگاری اسماعیلیان به دلیل ازمیانرفتن حجم قابلتوجهی از آثار آنان، در میان پژوهشگران این حوزه از اقبال کمتری برخوردار بوده است. با بررسی معدود آثارِ باقیمانده از مورخان اسماعیلیمذهب و بازسازی تصویری کلی از آثار مفقودشدة آنان براساس منابع دیگر، پژوهش در تاریخنگاری این فرقه تا حدودی امکانپذیر میگردد. اهمیّت این پژوهش به این علت است که تاریخنگاری اسماعیلیان از منظر فاعلیّتِ...
متن کاملجایگاه بناکتی در تاریخ نگاری عصر ایلخانی
چکیده کتاب روضه اولی الالباب فی معرفه تواریخ و الانساب، مشهور به تاریخ بناکتی، توسط ابوسلیمان داود بن محمد بناکتی، ملقب به فخر بناکت، ملک الشعرا دربار سه ایلخان بزرگ غازان خان، الجایتو و ابوسعید به رشته تحریر درآمده است این کتاب شامل وقایع عالم از خلقت آدم تا سال (717 هـ ق / 1320م) می باشد. جایگاه بناکتی به عنوان یک مورخ درباری این امکان را به وی داده است تا به منابع مکتوب و شفاهی بی شماری دس...
15 صفحه اولبرآمدن و افول قزلباشان در عصر صفویه
قزلباشان که به صورت ایلات چندی در اوایل ظهور صفویه در آذربایجان ظهور کـرده وسپس به سرعت تقریبًاً در اکثر نقاط ایران پخش گردیدند در واقع پایه های نظـامی دولـت صـفویهبودند. اما پایههایی که بارها به مشکلاتی عدیده برای آن دولت نیز تبدیل می شدند .قزلباشان کـه ازنظر فکری صوفیان شیعه به شمار میآمدند از همان ابتدای آن دولت به مبلغین متعصب تشیع اثنـیعشری تبدیل شده و از این جهـت شـاهان صـفوی بیـشترین منـاف...
متن کاملتأثیر علمی مدارس در عصر صفویه
تأثیر علمی مدارس در عصر صفویه[1] موسیالرضا بخشیاستاد* نزهت احمدی** چکیده پس از رسمی شدن تشیّع در ایران عصر صفویه، «مدرسه» به مهمترین مرکز نهاد آموزش در خدمت این مذهب رسمی بدل گردید، اما پرسش این است که چنین نهاد آموزشی در علوم دینی وغیردینی آن روزگار چه تأثیری گذارد؟ بر پایه بررسیهای صورت گرفته در اینباره، تکاپوهای علمی مدارس از عوامل تأثیرگذار در گسترش علوم دینی و مرکزیت یافتن فقه شیعه در...
متن کاملبرآمدن و افول قزلباشان در عصر صفویه
قزلباشان که به صورت ایلات چندی در اوایل ظهور صفویه در آذربایجان ظهور کـرده وسپس به سرعت تقریباً در اکثر نقاط ایران پخش گردیدند در واقع پایههای نظـامی دولـت صـفویهبودند. اما پایههایی که بارها به مشکلاتی عدیده برای آن دولت نیز تبدیل میشد . ند قزلباشان کـه ازنظر فکری صوفیان شیعه به شمار میآمدند از همان ابتدای آن دولت به مبلغین متعصب تشیع اثنـیعشری تبدیل شده و از این جهـت شـاهان صـفوی بیـشترین منـاف...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده ادبیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023